Terapiformer

Svære perioder eller kriser er uundgåelige på et eller tidspunkt i løbet af livet. Til tider kan det være nødvendigt at få en hjælpende hånd i form af terapi, for igen at få overblik og komme videre. Terapien vil hjælpe dig til at blive opmærksom på hvad der er væsentligt for dig, og hvad du har behov for. Når du er i terapi hos mig finder vi sammen ud af, hvilken terapiform der lige nu er at foretrække. Måske har du mest brug for at blive lyttet til og mødt med varme og forståelse. Måske har du svært ved at finde ord, men kan udtrykke dig via en tegning. Måske har du drømme der optager dig og brug for at komme til bunds i dem. Eller måske har du brug for gestaltterapi der blandt andet hjælper dig til at forløse følelser. Din terapi hos mig er fleksibel og kan naturligvis inddrage elementer af alle terapiformerne alt efter dit fokus og behov.

I  terapi hos mig vil du få den tid og ro, der er nødvendig for dig. Vi vil sammen arbejde henimod at få afdækket negative og livshæmmende mønstre så du bliver tryg ved at være dig, med dine behov og følelser. Terapi er et samarbejde mellem terapeut og klient, hvilket indebærer at du er villig til at arbejde med dig selv, selvfølgelig i dit eget tempo. Terapien foregår naturligvis i dyb respekt for dig og den problematik du ønsker vi arbejder med.

Herunder ses eksempler på problemstillinger jeg kan hjælpe dig med:

 

  • Angst
  • Tristhed/depression
  •  Sorg
  • Vrede
  • Relationer der ikke fungerer som du ønsker
  • Misbrugs- alkoholproblemer
  • Pårørende til mennesker med misbrug eller alvorlig sygdom
  • Søvnproblemer
  • Lavt selvværd og selvtillid
  • Mangel på livsglæde
  • Ensomhed

En terapisamtale varer cirka 60 minutter og du er velkommen til en personlig samtale før tilmeldingen til et terapiforløb.

Skypeterapi er en god mulighed hvis du af psykiske eller praktiske årsager ikke kan komme til mig. Måske er du ude at rejse, har små børn eller lider af angst for at gå ud. Skypeterapi er lige så effektivt som terapi i klinikken, og kræver kun at du har et webkamera og internetforbindelse. Skulle forbindelsen smutte mens vi taler, kan du ringe mig op i stedet.

Jeg tilbyder desuden individuel faglig supervision til dig, der ønsker at styrke og udvikle egne faglige og personlige kompetencer. Har du brug for et lærende rum, med fokus på usikkerhed, tvivl eller dilemmaer i dit arbejde, er du velkommen til at gå i dybden med det hos mig.

Vi arbejder fremadrettet mod mere hensigtsmæssige måder at takle problemstillinger eller løse konflikter på.
Supervisionen tager udgangspunkt i dialog, og er rettet mod større indsigt i, hvordan du kommunikerer og handler.
Supervision kan give dig nye perspektiver og mere arbejdsglæde.

Ring eller mail for nærmere aftale.

Bioenergetik

Bioenergetiks fader er Alexander Lowen, læge og grundlægger af International Institute for Bioenergetic Analysis i USA. Lowen har skrevet flere inspirerende bøger om emnet. B.la. ”Bioenergetik” og ”Den guddommelige krop”.
Bioenergetik er kropslige øvelser, hvor man både arbejder med kroppen og sindet, for at afhjælpe følelsesmæssige problemer. Når vi tager kroppen med i terapi, kan vi nå ind, hvor ord ikke rækker. Dog er bioenergetik ikke en erstatning for terapi, men et meget effektivt redskab. Mens øvelserne udføres rettes fokus på åndedrættet og på hvordan du reagerer når du står længe i den samme stilling. Kroniske spændingstilstande i kroppen, kan vise sig i form af ubevidst kropsholdning eller muskulær stivhed, der kan give sig udslag i fx hovedpine, lændesmerter, eller skulder/nakkesmerter der begrænser energi og bevægelighed. Øvelserne er udformet med henblik på at komme i kontakt med spændingerne og udløse dem gennem passende bevægelse.
Øvelserne kan hjælpe dig til at øge din jordforbindelse, lære dig selv bedre at kende, gøre dit åndedræt dybere og styrke din selvtillid.

Gestaltterapi

Gestaltterapi kan være meget løsningsorienterede og konkret. Du kan bruge gestaltterapi til at arbejde med specifikke situationer, og finde løsninger og muligheder du måske ikke havde fået øje på. Opmærksomhed er kodeord i gestaltterapi, bevidsthed om hvad der sker i dine relationer, i dit forhold til dig selv og i din evne til at være selvansvarlig. Vi arbejder primært i nuet, hvor støtte og modspil er redskaber, der bruges til at fremkalde dine ressourcer. Fortiden drages kun ind i terapien hvis den stadig vækker følelser i dig. Det betyder at vi ikke ”graver” i noget gammelt der ikke er relevant for dig nu. Det kan være godt at vide for dem der ikke har mod på at fremlægge hele deres barndom og fortid. Stolearbejde er en klassisk teknik i gestaltterapi, og foregår ved at du sidder foran en tom stol, hvor du forestiller dig at der sidder en person du ønsker at kommunikere med.

Tegneterapi

Tegning kan være en overraskende effektiv ”genvej”, til at få øjnene op for problemstillinger og løsninger, som ellers ikke ville falde dig ind. Når vi tegner bruger vi vores kreative højre hjernehalvdel, hvilket medfører at den analyserende venstre hjernehalvdel ”får en pause”. Det giver en god mulighed for at udtrykke behov og følelser via farver, symboler og elementer der er en del af din psyke. Tegneterapi kan være en måde at nå det ubevidste på, og det er især en fordel når det er vanskeligt at sætte ord på det der er svært.

Drømmeterapi

Vi drømmer alle hver nat, også selv om vi ikke altid kan huske det. Drømmene indeholder beskeder fra vores ubevidste der fortæller om, hvordan vi bruger os selv og handler i vores liv. Jeg anvender den gestaltterapeutiske drømme terapi, der helt konkret tager udgangspunkt i, at et vigtigt element i din drøm ”placeres” overfor dig i en tom stol. Herefter kan du, med støtte fra mig, henvende dig til drømme elementet (fx en’ der forfølger dig, en person der straffer dig, dig selv der kommer for sent/ er afklædt foran andre/bliver svigtet). Dette element kan du nu kommunikere med på en måde, der vil tydeliggøre hvad drømmene har at fortælle dig, og hvordan du kan anvende dem konstruktivt il din dagligdag.